#IoRestoErasmus – Leonardo oltre Leonardo al Collegio San Carlo di Milano
Come avrebbe reagito Leonardo al lockdown? Siamo certi che avrebbe colto la situazione come un’incredibile opportunità per imparare e condividere conoscenze attraverso altri strumenti, attraverso devices diversi e avvalendosi della DAD.
Di seguito riportiamo il link dei due prodotti già pubblicate sul twinspace di progetto https://youtu.be/ZczudFcLdoI e https://youtu.be/E-DX4gKEF84
Il mese di maggio attraverso la piattaforma etwinning abbiamo svolto un meeting on line con tutti i partner di progetto; anche loro, come noi, hanno lavorato durante il lock down allo sviluppo delle scene con scratch.
Queste, le attività svolte:
- Corsi online stile webinar dal vivo su Scratch e pensiero computazionale
- Lezioni virtuali off line (materiali, tutorial, video)
- Chat virtuale con gli studenti durante l’intero progetto. Chat con insegnanti e chat tra gli studenti
- Condivisione cloud di documenti e scene Scratch
- Valutazione dei prodotti e analisi degli errori come elemento creativo del processo di appredimento
- Riflessione finale sull’intero processo di apprendimento e insegnamento attraverso sessioni on line e un questionario ad hoc presentato agli studenti (non valutativo).
- L’avventura è durata tutto il lockdown, ossia tutto il secondo quadrimestre e ha visto una partecipazione straordinaria dei ragazzi che oltre a scoprire il coding, applicare il pensiero computazionale hanno scoperto che attraverso la DAD la loro creatività, le loro skill di storytelling potevano essere magicamente potenziate per dare voce a Leonardo!
Le riflessioni di alcuni studenti
The computational thinking is a problem solving skill. How we can solve problems or everything through 4 elements that could help us to find a solution. I tried to create a scene using my imagination start from rules and objects that help me to find a good solution. (Tommaso)
Computational thinking is a problem solving skill, it is about looking at a problem and solving it sistematically and arriving at a solution that both humans and computers can understand. I used computational thinking in scracth because i needed to try and create something with some single pieces (so this is linked to decomposition) and then with those single pieces (scratch blocks) i managed to create something that whole toogheter is unique. (Riccardo)
Computational thinking is a skill based on logical and critical thinking, in less words is a problem-solving skill. Solving a problem and find a solution that both human and computers can understand. Is the highest order of problem-solving. Is composed of 4 elements: Decomposition, pattern recognition, abstraction and algorithmic thinking. Computational thinking I think it is used for example in scratch because we give instructions, solving problems, to the computer that both me and it can understand and solve. Scratch gives orders of medium level of difficulty so that even the tecnology can understand. (Francesco)
I really like Scratch, even if I had to put effort in what I did, it was easy enough to do it on my own. I loved that with Scratch I could create whatever I wanted, even as a hobby. I also liked the final video of the project, where we could all see the results of our work. (Alexandra)
I really liked Scratch because I learned a new way with which I can create scenes and stories. It taught me how to program and I liked it because every time I did something new I always improved. (Vittoria)
Il team di progetto: Chiara Savatteri, Elena Radaelli e Fabio Gagliardi
Collegio San Carlo di Milano